Son Yazılar

Futbol

basketbol

diğer sporlar

17 Eylül 2014 Çarşamba

ÜLKEMİZİN ÖZDE MARKA DEĞERİ

Futbol artık herkesin bildiği gibi endüstriyel bir düzen haline dönüştü. Ortadaki pastanın büyüklüğü tüm dünyanın gözünün bu spora dönmesine neden oldu. Reklam şirketlerini cezbedici turnuvalar, etkinlikler yapılmaya başlandı sırf bu pasta büyüsün diye. Bu reklam kokan hareketlerin benim gözümde en yakın örneği birkaç yazdan beri futbola uzak bir ülke olan Amerika’da düzenlenen Şampiyonlar Turnuvası’dır. Oradaki şirketleri de reklam pazarına sokabilme çabasıdır. Bu durum yadırganır ya da yadırganmaz fakat gerçek budur. Hal böyle iken herkes o pastadan pay almak ve maddi açıdan daha güçlü hale gelmek ister. Bu pasta ülkelerin dünya üzerindeki izlenme, takip edilme gibi değişik faktörler göz önüne alınarak dağıtılır. Nasıl mı? Şampiyonlar Ligi’ne İngiltere 4 kulüp yollar iken ülkemiz sadece iki kulüp yollayabilmektedir. Biri ön elemede takılmaz ise tabi.


Peki niye İngiltere, İspanya, Almanya? Bu ülkeler futbol için zirvedir ve ekoldür. Değişik mantıklar ile bu seviyelere çıkılabilir ve pastadan daha büyük paylar alınabilir. Ama bunun için bir ekol yaratılmalı ve bir duruş sergilenmelidir. 

Şuan ülkemizin ekolü bas parayı, al yabancıyı ya da Alman alt yapısından kap yerliyi üzerine ise, oyuncu yetişmiyor ise nasıl üst sıralara çıkılabilir. Ya da sistem olarak takımın tüm alt yapıları farklı eğitim veriyor ve üst takımlara oyuncu çıkarmıyor ise başarı nasıl sağlanabilir? Bu, durumun aslında biraz daha futbol kısmı oluyor.


Bir de duruş kısmı vardır. Bu da marka değerinin en önemli parçasıdır. Aslında bu söz ağızdan ağıza dolaşır fakat uygulama ülkemizde sıfır. Ve bu marka değeri kesinlikle gece yarısı kulüpler arasında yaşanan demeç savaşları ile yükseltilemez ya da tüm hataları karşı tarafa atıp öz eleştiri yapmadan fanatizm yaşayarak yükseltilemez hele ki futbolcuların birbirleri hakkında seviyesizce açıklamaları ile asla yükseltilemez.

Futbolun marka değeri duruş ister. Eğriye eğri; doğruya doğru demek gerekir. Demez ise ne marka değerin kalır ne de ekonomin. Liginden sana sponsor olan tüm firmalar yavaş yavaş çekilir.



Bilmiyorum fark ettiniz mi bu sene ligimizde çok fazla reklamsız forma var. Fenerbahçe sezon başında forma reklamı bulma açısından zorlanacağı bir zamanda kendi açısından mantıklı bir hamle yapmış ve bu hamlesi ile taraftarını forma almaya teşvik ederek maddi açıdan bir kaynak oluşturmuştur. Bu zekice bir politika ama istedikleri düzeyde reklam teklifi alsalar yaparlar mıydı sorgulanmalıdır. Galatasaray şu günlerde forma reklamı açıkladı. Aslında bu da yaşanan sıkıntının göstergelerinden. Türk Hava Yolları gibi büyük bir şirket sadece Avrupa maçları için sponsor oluyor. Çünkü bir kulübü destekleyip bu kutuplaştırıcı sistemde diğer kulüp taraftarı ile papaz olmak istemiyor. Ki bunca yıldır Barcelona’ya M. United’e sponsor olurken ligimiz kulüplerine olmaması bence böyle açıklanmalı ya da okunmalıdır. Ülker firmasının geçen sene kulüplere destek vermeyeceğini açıklaması da bunun bir örneğidir. Dördüncü büyük Trabzonspor ve beşinci büyük Bursaspor da göğüs reklamsız sezona başladı. Açıkçası olanların da sözleşmeleri devam eden firmalar olduğunu düşünüyorum.

Buraya bu konuda bir not düşmek istiyorum. Bu sene M.United göğüs reklamı için anlaştığı firmadan tam olarak 10 senelik 750 milyon pound alacak.

Bence marka değerinin diğer bir ayağı ortaya konan futbolun gördüğü ilgidir. Bu ilgide kesinlikle stadyumları dolduran seyirciler ile ve izlenme oranları ile ölçülüyor. Yaptığım araştırmada herhangi bir ülkede yayınımızın olmadığını; 2013’de Lig Tv’nin bir firma ile anlaşıp yurt dışına ligimizin özet görüntülerini pazarlanması konusunda anlaştığını okudum bu kadar. Fakat biz İngiltere Championship Lig’i bile denk geldiğinde heyecanla takip ediyoruz. Bu da marke değerini arasında ki farkı gösteriyor sanırım.

Bir diğer faktör stadyumların doluluk oranını da vermek istiyorum.
LİGLER
MAÇ BAŞINA ORT. SEYİRCİ
Spor Toto Süper Lig
10.181
Almanya Bundesliga 2
16.930
İngiltere Championship
17.493
Fransa Ligue 1
19.040
Hollanda Eredisie
19.725
İtalya Seria A
23.010
İspanya La Liga
28.517
İngiltere Premier Ligi
35.858
Almanya Bundesliga
42.491


DİPNOT!
Buradan son olarak güzel bir uğraş haberini duyurarak bitirmek istiyorum yazımı. Kocaelispor kötü bir son 10 yıldan sonra geçen sene amatöre düştü. Buna rağmen taraftar grubu Hodri Meydan takdire şayan bir çalışma ile kulüplerine destek vermek istiyor. Yolları açık olsun diyelim. Kötü yöneticilere rağmen bir duruş örneği olarak buradan okuyuculara aktaralım. Kocaeli Üniversitesi’nde okuyan bir öğrenci olarak bu boynumun borcudur











Ahmet Erdoğan
Kocaeli Üniversitesi Metalurji Malzeme Müh.
amet-erdgn@hotmail.com

Twitter : @ameterdgn

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Murat Çolakoğlu Murat Çolakoğlu