Cuma, Nisa 11, 2025

Son Yazılar
>> İngiltere'nin DNA'sı değişecek  >> Üstün Yetenekle Başa Çıkmak  >> Gerçeklerle Yüzleşmek  >> Maslow Amca ve Futbol Bağlamı  >> Beşiktaş Gururlu Fenerbahçe Mutlu  >> BİR IVERSON VAR BENDEN İÇERÜ…    

18 Eylül 2014 Perşembe

Formula 1’de HIZ yasak


Formula 1’de 2014 sezonuyla beraber yeni bir döneme adım atıldı. Artık yeni bir çağ başlıyordu ve pek çok soru işaretleri vardı. Formula 1 seyircilerini etkileyen en önemli değişiklik 1.6 litre v6 turbo 4 silindirli motorlarla gelen yeni araçlardı. Yeni araçlarla beraber Formula 1 sesini kaybetti diyebiliriz. Yıllardan beri birçok motor tanıdık ve her defasında bir önceki motorlara özlem duyduk (V12 , V10 ).  2013 yılında kullanılan V8 motorlara da bu sezonla beraber veda ettik. Ekran başında veya yarışları yerinde takip eden fan kitlesinin birçoğu motor sesleri sayesinde bu sporu sevmiştir tıpkı benim gibi.



 Yeni nesil turbo motorlara alışmaktan başka çaremiz yok. Belki kötünün iyisi şeklinde geliştirmeler olabilir. Turbo motorların genel olarak 15.000 yerine 12.000 devirlerde çalışması ve çıkan egzoz gazı enerjisinin atmosferik motorlara göre üçte bire düşmesi bu kadar az ses duymamızda etken.Başta belirttiğimiz gibi yeni bir çağdayız ve bu bu durumun en önemli olaylarından birisi enereji verimliliğini artırmak.

Bu sezon değiştirilen yeni kurallardan bazıları:
* Azami motor devri 15000 rpm olacak
* Daha küçük ön kanat (1650 mm) kullanılacak
* Azami 100 kg yakıt harcanabilecek
* Azami 185 mm ön burun yüksekliği olacak
* Azami 625 mm şasi yüksekliği olacak
* Enerji geridönüşümünden +150 beygir güç elde edilecek
* 8 ileri vites kutusu (oranlar sezon boyunca sabit) kullanılacak
* Tek egzoz çıkışı olacak
* Araç ağırlığı en az 690 kg olacak (Ancak lastik ağırlığı 1 kg daha artırıldığı için 691 kg diyebiliriz )




Yeni kurallarla beraber F1 araçları biraz daha yavaş. Rakamlarla konuşacak olursak 2013-İspanya GP’de sıralama turlarının en hızlı ismi S.Vettel (1m20.718s) ve En yavaş ismi Charles Pic (1m25.070s). 2014-İspanya GP’de en hızlı sıralama turu performansı  L. Hamilton’a ait (1m25.232s). Kısa bir değerlendirme yapacak olursak 2013 aracıyla Charles Pıc , şampiyonluğu oynayabilir bu sezon. Gördüğümüz gibi ortalama 5 saniye kadar daha yavaş araçlar. F1 denince aklımıza hız gelmiyor mu ?

Sezon başında Alonso, yavaş olduğunu kabul ettiği yeni Formula 1 araçlarının, pilotları, fiziksel açıdan daha az yıprattığını söyleyerek, "Virajlardaki yere basma ve hız daha düşük. Ayrıca kontrol etmeniz gereken daha fazla değişken var. Direksiyonda daha fazla düğme var. Ancak limitte kullandığınız sürece yaptığınız tur zamanı, olaya duygusal bakış açınızı değiştirmiyor. Bu aracı kullanması hala çok keyifli" ifadelerini kullanmıştı. Zaten İspanyol pilot hakkında ayrı bir yazı yazmamız gerekiyor. Ferrari’nin bir türlü beklentileri karşılamayan mühendislerinden dolayı çifte Dünya Şampiyonu araçtan maksimumu almaya çalışıyor.

Yeni kurallarla ilgili belki de en güzel bildiriyi sezon öncesinde Lotus yayınlamıştı.  Birbirinden ilginç kurallar var. Benim ilgimi en çok çeken maddeler 16 ve 18 oldu. 16.maddede bir yarışı iki tekerlekle bitirebilen pilotlar, iki kat puan alacak , 18.maddede de Sebastian Vettel’i mağlup eden herhangi bir pilot, barda iki kat daha fazla içki içme hakkına sahiptir. Kural değişikliklerine farklı ve komik şekilde yaklaşmışlar.




                Gelelim sezon değerlendirmesine. 13 yarış tamamlandı. Tadı tuzu olmayan bir sezon devam ediyor. Hamilton ve Rosberg başı çekerken onları bazen Riccardo bazen Alonso kovalıyor. Sezon içinde kendilerini geliştiren ve son 5 sezonda kazandıkları puanı şimdiden kazanan Williams eski güzlerden bizlere gönderme yapıyor. Vettel yeni kurallara bir türlü adapte olamadı ve son 4 sezonun şampiyonu tahtını bırakacak gibi görünüyor.

Pilotlar Şampiyonası

1             Nico Rosberg                   238
2             Lewis Hamilton               216
3             Daniel Ricciardo               166
4             Valtteri Bottas                122
5             Fernando Alonso            121
6             Sebastian Vettel              106


                2015 sezonu için kural değişikleri taslağı yayınları geçen haftalarda. Kurallar değişiyor ancak Formula 1 eski ihtişamını kaybediyor. Yüksek bilet fiyatlarıyla beraber sporun kendi özelliklerinden uzaklaşması ayrı bir etken.Dünyanın en pahalı spor organizasyonlarından birisinin toparlanması ve tekrar eski saygınlığını kazanması gerekiyor. 


Gökhan Bilgi
Çukurova Otomotiv Mühendisliği
bilgi.gokhan7@gmail.com
twitter : gokhanbilgi7

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Murat Çolakoğlu Seo Blogger Templates