Formula 1’de
2014 sezonuyla beraber yeni bir döneme adım atıldı. Artık yeni bir çağ
başlıyordu ve pek çok soru işaretleri vardı. Formula 1 seyircilerini etkileyen
en önemli değişiklik 1.6 litre v6 turbo 4 silindirli motorlarla gelen yeni
araçlardı. Yeni araçlarla beraber Formula 1 sesini kaybetti diyebiliriz. Yıllardan
beri birçok motor tanıdık ve her defasında bir önceki motorlara özlem duyduk
(V12 , V10 ). 2013 yılında kullanılan V8
motorlara da bu sezonla beraber veda ettik. Ekran başında veya yarışları
yerinde takip eden fan kitlesinin birçoğu motor sesleri sayesinde bu sporu
sevmiştir tıpkı benim gibi.
Yeni nesil turbo motorlara alışmaktan başka
çaremiz yok. Belki kötünün iyisi şeklinde geliştirmeler olabilir. Turbo motorların
genel olarak 15.000 yerine 12.000 devirlerde çalışması ve çıkan egzoz gazı
enerjisinin atmosferik motorlara göre üçte bire düşmesi bu kadar az ses
duymamızda etken.Başta belirttiğimiz gibi yeni bir çağdayız ve bu bu durumun en
önemli olaylarından birisi enereji verimliliğini artırmak.
Bu sezon değiştirilen yeni kurallardan bazıları:
* Azami motor
devri 15000 rpm olacak
* Daha küçük ön
kanat (1650 mm) kullanılacak
* Azami 100 kg
yakıt harcanabilecek
* Azami 185 mm
ön burun yüksekliği olacak
* Azami 625 mm
şasi yüksekliği olacak
* Enerji
geridönüşümünden +150 beygir güç elde edilecek
* 8 ileri vites
kutusu (oranlar sezon boyunca sabit) kullanılacak
* Tek egzoz
çıkışı olacak
* Araç ağırlığı
en az 690 kg olacak (Ancak lastik ağırlığı 1 kg daha artırıldığı için 691 kg
diyebiliriz )

Yeni kurallarla beraber F1 araçları biraz daha yavaş. Rakamlarla konuşacak olursak 2013-İspanya GP’de sıralama turlarının en hızlı ismi S.Vettel (1m20.718s) ve En yavaş ismi Charles Pic (1m25.070s). 2014-İspanya GP’de en hızlı sıralama turu performansı L. Hamilton’a ait (1m25.232s). Kısa bir değerlendirme yapacak olursak 2013 aracıyla Charles Pıc , şampiyonluğu oynayabilir bu sezon. Gördüğümüz gibi ortalama 5 saniye kadar daha yavaş araçlar. F1 denince aklımıza hız gelmiyor mu ?
Sezon başında Alonso, yavaş olduğunu kabul ettiği yeni Formula 1 araçlarının, pilotları, fiziksel açıdan daha az yıprattığını söyleyerek, "Virajlardaki yere basma ve hız daha düşük. Ayrıca kontrol etmeniz gereken daha fazla değişken var. Direksiyonda daha fazla düğme var. Ancak limitte kullandığınız sürece yaptığınız tur zamanı, olaya duygusal bakış açınızı değiştirmiyor. Bu aracı kullanması hala çok keyifli" ifadelerini kullanmıştı. Zaten İspanyol pilot hakkında ayrı bir yazı yazmamız gerekiyor. Ferrari’nin bir türlü beklentileri karşılamayan mühendislerinden dolayı çifte Dünya Şampiyonu araçtan maksimumu almaya çalışıyor.
Yeni kurallarla ilgili belki de en güzel bildiriyi sezon öncesinde Lotus yayınlamıştı. Birbirinden ilginç kurallar var. Benim ilgimi en çok çeken maddeler 16 ve 18 oldu. 16.maddede bir yarışı iki tekerlekle bitirebilen pilotlar, iki kat puan alacak , 18.maddede de Sebastian Vettel’i mağlup eden herhangi bir pilot, barda iki kat daha fazla içki içme hakkına sahiptir. Kural değişikliklerine farklı ve komik şekilde yaklaşmışlar.
Gelelim
sezon değerlendirmesine. 13 yarış tamamlandı. Tadı tuzu olmayan bir sezon devam
ediyor. Hamilton ve Rosberg başı çekerken onları bazen Riccardo bazen Alonso
kovalıyor. Sezon içinde kendilerini geliştiren ve son 5 sezonda kazandıkları
puanı şimdiden kazanan Williams eski güzlerden bizlere gönderme yapıyor. Vettel
yeni kurallara bir türlü adapte olamadı ve son 4 sezonun şampiyonu tahtını
bırakacak gibi görünüyor.
Pilotlar Şampiyonası
1 Nico Rosberg 238
2 Lewis
Hamilton 216
3 Daniel
Ricciardo 166
4 Valtteri
Bottas 122
5 Fernando
Alonso 121
6 Sebastian
Vettel 106
2015
sezonu için kural değişikleri taslağı yayınları geçen haftalarda. Kurallar
değişiyor ancak Formula 1 eski ihtişamını kaybediyor. Yüksek bilet fiyatlarıyla
beraber sporun kendi özelliklerinden uzaklaşması ayrı bir etken.Dünyanın en
pahalı spor organizasyonlarından birisinin toparlanması ve tekrar eski
saygınlığını kazanması gerekiyor.
Gökhan Bilgi
Çukurova Otomotiv Mühendisliği
bilgi.gokhan7@gmail.com
twitter : gokhanbilgi7
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder